18 Temmuz 2012 Çarşamba

turne günlükleri II

Ne diyorduk?
Günde kalmıştık, atlattık sayın okur, atlattık. Ancak bunu objektif biçimde değerlendirecek kadar soğuduğum zaman anlatacağım.

Satırlarıma Merzifon'un saygıdeğer ailelerinden Okudan'ların pek müstesna fertlerine şükranlarımı bildirerek başlamak isterim. Saide ve ailesi, her türlü konforu haiz bir hafta yaşattılar bana, sağ olsunlar.

Öğrendiğim Merzifonca birkaç kelimeyi de paylaşayım. 
Fiil çekimlerindeki temel kalıp şöyle: gidiyonuz mu? şeklinde halihazırda yanlış kullanılan dilbilgisi, Merzifonca'da gidiyoğuz mu? şeklinde dibe varıyor.

Başlıca ünlemleri "heeri". Beri bak heeri, hadi heeri gibi. Muhacirlerin mori'sine benziyor.

Ellaam, galiba demek. İdrakımı kolaylaştırmak açısından Saide'nin örneğini aynen aktarıyorum: Isıcah ellaam. Sıcak galiba.

Bazı kesimler basmak fiilini  "çökmek" olarak ifade ediyorlar. Telefonu kullanmayı tarif eden kadın, önce ikiye çök diyor, hatta çoh gibi tuhaf bir tınıyla çıkarıyor.

Dilimize geturruk, göturruk gibi yaklaşımlar da mevcutmuş, ben tanık olmadım.

Misafirliğim sırasında kendi öz dangalaklığım da benden el çekmedi elbet; günlerce, nereden çağrışım yaptığını kahretsin ki bilmediğim bir türkü yedi beynimi. Artık dışa vurmak zorunda kaldım derdimi. Söyleyeyim de bitsin bu çile dedim:




Bedia Akartürk - Kesik Çayır Biçilir mi?


Allah'tan ki Saidem'in anneciği kafa kadın. Hoş gördüler beni. Horlamadılar, dışlamadılar; hatta anlamaya bile çalıştılar. Bol çaylı, muhabbetli geceler geçirdik; uykularından ettik. Ben kahve sever bir insanım. Saide'yle gırtlak konusunda paylaşamadığım ender zevklerden biri bu.  Gördüm ki ailecek anlamıyorlar. Kahve içmemek, bu zevki bilememek insan ruhunda nah bu kadar bir gediktir oysa. Eşlik ettiler tabi yine de. Belki bir gün sevebilirler de.

Misafirliğimin bir gününde Saide'ye entari almaya Çorum'a gittik. Merzifon'la kıyaslarsak Çorum bir moda başkenti tabii. Gezdiğim gördüğüm ve midemi bozan tavuk bana kalsın da, şehrin girişindeki Çorum'a hoş geldiniz, gülümseyin! tabelasına ben hiç anlam veremedim. Niye gülümsüyoruz ki? Şehir insanındaki bu iddia ve öz güven birkaç gün sonra Amasya girişindeki, Bu şehri görmediyseniz, en güzelini henüz görmediniz şeklindeki yazıyla tavan yaptı. Mesela Adapazarı'na da böyle bir yazı koyacak olsak, şöyle bir şey olabilirdi: Adapazarı'na geldiniz. ? Dimi? Eminsiniz?

Amasya demişken, Amasya İl Kültür Müdürü ve sevgili eşi, aynı zamanda Okudanlar Familyası'nın kıymetli arkadaşları oluyorlar. Hal böyle olunca Amasya'yı müdür beyin bizzat kendisi eşliğinde enine boyuna gezdik. Müzelerde bol kepçeden açıklamalar dinledik, konaklarda incik cinciğine kadar bilgi topladık Forsumuz yerindeydi anlayacağınız. Biz geziye çıktık mı böyle çıkarız. Teah...

Genelde ben böyle havalandım mı altımdan halıyı çat diye çekiveren Rabbim bu sefer beni bozmadı. Forsum Merzifon'un ciks mekanı, Bedesten'de de katlanarak sürdü. 

Şimdi makine bitirdi, gidip çamaşırları asmam lazım. 


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorumu olan insanlara bayılırız biz.